22 april 2010

Lowboy

Han kallar sig Lowboy men egentligen heter han William Heller. När han var 12 år fick han sitt första psykotiska anfall. Nu är han 16 och har rymt från mentalsjukhuset dagen innan han skulle skrivas ut. Han gömmer sig i New Yorks tunnelbana och kämpar med att försöka hålla den annalkande psykosen stången.

Samtidigt som vi får följa Lowboys irrande färd genom tunnelbanesystemet så får vi i vartannat kapitel följa hans mamma, som tillsammans med kriminalinspektör Lateef letar efter rymlingen.

Boken är tät och spännande - inte spännande som en deckare eller thriller - men dramatisk på ett sätt som gör att man bara måste läsa vidare. Jag beundrar också Wrays förmåga att berätta på ett sätt som gör att Lowboys förvirrade tankar och förvrängda verklighetsuppfattning tränger in i mitt huvud. Och när jag läser är jag aldrig riktigt säker på vad som sker på "riktigt" i romanen och vad som bara sker i Lowboys huvud.

Lowboy av John Wray.

2 kommentarer :

Lisa sa...

Vuxen? Eller ungdom? Låter sjukt spännande hur som helst.

AnnCharlott sa...

Vuxenbok skulle jag nog säga. Men absolut spännande och välskriven.