06 maj 2010

Holllywood intar Stockholm

Jag läser i DN att Hollywood kommer att inta Stockholm i höst. Då börjar man nämligen inspelningen av den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons Millenniumserie. Och det är ganska tunga namn som kommer att jobba med filmen. För manus står Steve Zaillian som också jobbat med American Gangster och Schindlers List. Producent blir Scott Rudin med filmer som Revolutionary Road och No country for old men bakom sig. Och sist men inte minst, regisserar gör David Fincher som bland annat har Fight Club och The Curious Case of Benjamin Button på sitt samvete.

Vilka skådespelare som ska medverka är det däremot mer hyssj hyssj kring. En hel del amerikanska recensenter ville ju se Noomi Rapace som Salander även i den amerikanska versionen. Men så lär det väl knappast bli. Några namn som nämns bland förhandstipsen är Kristen Stewart och Carey Mulligan. Jag har inte sett så mycket av någon av dem, så jag har svårt att uttala någon åsikt. Som Mikael Blomkvist nämns Brad Pitt och George Clooney och dem har jag sett desto mer av. Kanske till och med lite för mycket. Dessutom tycker jag att de är för snygga och för mycket Hollywood båda två. Men, nu är det ju också en Hollywoodproduktion.

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Det blir intressant att se Hollywood-versionen av filmerna!