31 maj 2010

Pojkar och flickor


Det kan inte hjälpas att jag blir beklämd när jag ser hur väldigt många unga föräldrar fortfarande idag präglar sina barn så hårt in i stereotypa könsroller.

Det blev så uppenbart när jag stötte ihop med en kille [2-3 år gammal] på en riktigt tuff cykel som var en miniatyr av de vuxencyklar de flesta susar runt på nu. På huvudet hade han en svart hjälm med dödskalle på. Bredvid honom en flicka i ungefär samma ålder. Hon sköt på en rosa dockvagn, och jag behöver väl inte säga att hon var övervägande klädd i rosa. I området där jag bor vimlar det av barn och det är anmärkningsvärt vilken övervikt det är av rosaklädda flickor och jeanspojkar.

4 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Trist, verkligen trist!

Matilda sa...

För några år sedan var det väldigt populärt hos killar mellan ca 17-25 att gå i babyrosa skjorta. De borde ju vid det här laget vara i pappa-åldern och man kan ju undra om de möjligen kommer föra modet vidare till sina söner...

En vild gissning: troligen inte...

Maria sa...

Exakt en sån dockvagn har min son. Med matchande rosa gummistövlar till. Jag är så tacksam för varje dag som går när han fortfarande kan tycka att rosa är en fin färg. Innan de äldre barnen lär honom att det är en "tjejfärg".

AnnCharlott sa...

Maria, hoppas att det dröjer länge länge innan de äldre barnen lär honom såna dumheter, och hoppas att han törs och orkar stå emot.