04 maj 2010

Tematrio - övernaturligt

Lyrans tematrio handlar den här veckan om böcker med övernaturliga inslag. Och mina tre bidrag är som följer:

Livstråden av Sarah Waters försatte mig i en krypande känsla av obehag. Överklasskvinnan Margaret volonterar med besök på kvinnofängelset. Där blir hon som besatt av fången Selina som är ett spiritistiskt medium, och hon dras alltmer in i Selinas mysticism.

Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Om Livstråden var obehaglig så är det ändå inget emot denna fantastiska bok av Ajvide. Anders återvänder till Domarö där hans dotter försvann på ett oförklarligt sätt några år tidigare. Det visar sig att dotterns försvinnande inte är det enda mystiska som händer på denna ö.

Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez var det länge sedan jag läste. Och jag vet inte om den fullt ut kvalificerar sig till veckans tematrio, men som jag minns det var den fylld av magi och fantastiska inslag som inte riktigt kunde förklaras av vår realistiska verklighet.

Inga kommentarer :