15 juni 2010

Tematrio - djur i titeln

Utmaningen i Lyrans Tematrio denna vecka är att lista 3 böcker där ett djur finns med i titeln.

Mitt liv som hund av Reidar Jönsson. De flesta kanske först och främst tänker på Lasse Hallbergs fina film med en söt Anton Glanzelius i huvudrollen. Men boken är minst lika bra om inte bättre.

Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren. Jag drog mig väldigt länge för att läsa den här boken för jag hade hört att den skulle vara så ruskig. Och det är den. Både ruskig och ruskigt bra. Huvudpersonen berättar om en uppväxt i fattigdom och förnedring. När familjen inte har möjlighet att betala sina skulder till handelsmannen tvingas huvudpersonens mor - och sedan även hans syster - att betala med sina kroppar.

Måsen – berättelsen om Jonathan Livingstone Seagull av Richard Bach. En härlig bok om frihetslängtan och envishet. Måsen Jonathan tänker att livet måste innehålla något mer än det givna och bestämmer sig för att gå [flyga] sin egen väg och inte ge efter för grupptrycket.

2 kommentarer :

Vixxtoria sa...

Här fick jag många härliga minnen. Jag läste också Mitt liv som hund för länge sen och håller med om att den är bättre än filmen (och det är ju ändå en ruskigt bra film!).

Ormens väg är en av mina allra största favoritböcker. Jag ser alltid nya saker när jag läser den.

Måsen har jag inte läst, men jag minns att jag läst Bron mellan då och sedan av Bach. Jag kan fortfarande inte bestämma mig för om den var en mumbojumbo-nyandlig bok, eller faktiskt innehöll något viktigt. Är Måsen också en sådan bok?

(Annars håller jag med dig om kommentaren hos Lyran - att det första man kom att tänka på var hemskt många barnböcker med djur i titeln!)

AnnCharlott sa...

Jag var väldigt ung när jag läste om Jonathan Livingstone Seagull och då älskade jag den. Men jag är lite osäker på vilket intryck den skulle göra på mig idag. Har hört någon beskriva den som just nyandlig.