02 juni 2010

Tematrio - städer i titlar

Jag vet inte riktigt hur det har kommit sig, men jag har lyckats missa att delta i flera av Lyrans Tematrios. Det tänkte jag ändra på den här veckan och här kommer min trio på temat städer i titlar.

Drakarna över Helsingfors av Kjell Westö är en härlig familjekrönika där vi får följa den finlandssvenska familjen Bexar från 60-talet och ända fram till 90-talet. Jag älskar böcker där man får följa personerna länge och det får man här.

Trollkarlen från Lublin av Isaac Bashevis Singer - en härlig skröna, dristar jag mig att påstå, om trollkarlen Jasja som reser runt från stad till stad och förevisar sina trollerikonster. Men han trollar också med kvinnors hjärtan.

Vampyren i Blackeberg av John Ajvide Lindqvist. Ok, jag vet att det inte är bokens originaltitel och jag vet att Blackeberg inte är en stad, men jag var tvungen att tänja lite på reglerna för att få med denna fantastiska bok [och för att alls hitta en tredje bok som jag a) läst & b) vill skriva om]. Dessutom bär faktiskt boken nämnda titel i sin lättlästa version. Hur som helst så tror jag inte att själva boken behöver någon närmare beskrivning. Det är en kuslig skildring om utanförskap - om än kamouflerad som skräckis. Ni som inte läst den. Läs den!

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Trollkarlen har jag lust att läsa om.