13 juni 2010

Vems idé var det här nu då?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att alla nya cyklar inte har vanliga cykelventiler. Jag förstår inte vem som kom på att det vore så mycket bättre om man utrustade nya cyklar med samma sorts ventiler som de som finns på bilar.

Där stod vi och skulle blåsa liv i sambons cykel med hjälp av våra gamla hederliga cykelpump. Det gick inte alls. Det pyste och blåste och lät, men inte en minsta lilla pust med luft hamnade i cykeldäcket. Några telefonsamtal hit och dit upplyste oss om att det bästa vore att promenera iväg till närmaste bensinstation och fylla på med luft där. [För er som inte vet kan jag tala om att det inte direkt kryllar av bensinstationer mitt i Stockholm.] Så stod vi ändå där på bensinmacken och tryckte och pillade och försökte fundera ut hur den där luftapparaten fungerade. Tills några vänliga själar gjorde oss uppmärksamma på att den inte fungerade alls. "Out of order" så att säga. Då var det bara att vända kosan och vandra till närmaste bensinmack åt andra hållet [som faktiskt visade sig ligga mycket närmare hemmet än den där vi gjorde vårt första besök]. Och så äntligen var sambons cykel cykelbar igen.

Men frågan kvarstår: Vem i he...te kom på idén att det inte längre skulle duga för en cykel att ha gamla vanliga hederliga ventiler till däcken?

2 kommentarer :

Matilda sa...

Jag har inte haft det problemet... Bor ganska centralt i stan men i mitt område finns det minst tre cykelluftspumpar uppsatta. En som kommunen satt upp, en som cykelhandlaren satt upp och en som bostadsbolaget satt upp. Man bara trycker hållaren mot ventilen och vips så är hjulet pumpat.

Å andra sidan så förklarar det här varför jag alltid haft svårt att använda de hederliga cykelpumparna...

Morrica sa...

Den som tjänar pengar på att sälja den nya sortens pumpar?