27 juli 2010

Bättre sent än aldrig

Si sådär ett drygt år efter alla andra - och efter den stora haussen kring den - så har även jag läst Hypnotisören av "Lars Keppler". Då, när det begav sig var det väldiga spekulationer kring vem denne Keppler var. Nu vet vi. Jag begrep aldrig grejen med att paret Coelho Ahndoril skrev under pseudonym. Eller jo, klart jag fattade att det blev bra PR av alla spekulationer. Men anyway. Nu har jag alltså läst boken.

Visst är det en spännande och ruskig berättelse. Särskilt första hälften höll mig riktigt fängslad. Men så värst vidare nyskapande är den inte. Mest blodig. Ungefär halvvägs in i boken tycker jag att den tappade i tempo, men naturligtvis läste jag vidare. Jag var tvungen att få veta hur det skulle sluta.

Storyn i korthet: En familj är utplånad på ett riktigt brutalt sätt. Enda överlevande är den svårt skadade tonårige sonen Josef och en äldre dotter som inte längre bor hemma. Eftersom polisen misstänker att även hennes liv är i fara så kallar de in hypnotisören Erik Maria Bark. Hypnos är enda chansen att få kontakt med Josef och eventuellt få fram uppgifter om vem förövaren är. Bark har dyrt och heligt lovat att aldrig mer syssla med hypnos men låter sig övertalas att göra ett undantag. Något som visar sig ödesdigert för honom och hans familj.

Inga kommentarer :