04 augusti 2010

Solondz nya film

Snart, mycket snart, nämligen 6 augusti går Todd Solondz nya film upp på biograferna. Ikväll var jag på förhandsvisning ordnad av Stockholm filmfestival. Life during wartime är filmens namn och kriget det handlar om är väl det i Solondz värld ständigt pågående kriget inom familjen.

Det är Happinessfamiljen som dyker upp igen, men gestaltad av nya skådespelare. [Kan jag läsa mig till i presentationen. Jag har visserligen sett Happiness en gång för länge sedan men tydligen gjorde den inget större intryck, för jag har svårt att dra mig till minnes vad den handlade om. ]
Pedofilpappan har avtjänat sitt fängelsestraff. Mamman och barnen har gått vidare. Eller har försökt gå vidare men dras än en gång tillbaka in i kaos och förvirring.

Det är snyggt gjort. Det är smart gjort. Det är knivskarpa replikskiften.
Men ändå känns det som om något saknas. Jag förstår mig inte på personerna som skildras.
Och vad värre är, jag känner inget för dem.

Inga kommentarer :