30 augusti 2010

Tre Tegelstenar

Den här veckan har Lyran utlyst tematrio tegelstenar, och då helst minnesvärda sådana.

Jonathan Litells De välvilliga gör verkligen skäl för epitetet tegelsten med sina drygt 900 tättskrivna sidor. Torrt och sakligt men ändå outhärdligt närgånget skildras den nazistiska mordmaskinen inifrån.

Abrahams bok av Marek Halter. På 700 sidor ryms 2000 år av en judisk familjs historia. Det var många år sedan jag läste den och det är faktiskt en av dessa böcker jag tänker att jag skulle vilja läsa igen.

Slutligen så måste jag ju förstås ha med Brott och straff. Dostojevskijs fantastiska studie i en människas psyke. Om den fattiga studenten Raskolnikovs febriga försök att rättfärdiga ett hemskt brott bara för att den som utsatts för brottet är en dålig människa.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

De välvilliga är jag nyfiken på och Brott och straff är vi överens om :-)