07 september 2010

Tematrio - Tunnisar

Efter att förra veckan ha uppmanat oss att lista tegelstenar handlar veckans tematrio om tunnisar. Det vill säga böcker som är på 100-150 sidor.
För att hitta dessa tunnisar tvingas jag gå ganska långt tillbaka i tiden så jag har dem inte så färskt i minnet.

Den första jag kommer att tänka på är Måsen - berättelsen om Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach. Må vara att Jonathan bara är en mås, men han vill inte anpassa sig till livet i måskolonin. Han har en idé om att flyga högre och längre än vad som är brukligt bland måsar.

En annan tunnis som jag läste för väldigt många år sedan är Återfunnet av Ulla Isaksson. Jag minns faktiskt inte så noga vad den handlade om. Men minns att jag verkligen fascinerades av hennes tankar och funderingar om minnen och hur hon använde och analyserade sina nattliga drömmar till att närma sig det förgångna.

Och så Bödeln förstås! Av Pär Lagerkvist. Hur kunde jag nästan glömma den? Den är så magisk, mystisk, oroande och otroligt stark. En av de bästa böcker jag läst och den har jag läst några gånger nu. Lagerkvists karga och poetiska språk är så effektfullt.

Inga kommentarer :