02 november 2010

Ge mig mer

Ibland läser man böcker och bara tänker GE MIG MER!
Så kände jag efter att ha läst Finding Violet Park av Jenny Valentine [kommer på svenska på Atrium förlag i början av nästa år]. Violet Park som spelar avgörande roll i berättelsen är död. Hennes aska finns i en urna som bokens berättare 16-åriga Lucas hittar på ett taxikontor. Och även om boken heter Finding Violet Park så handlar det mest om att Lucas ska finna sig själv.

Lucas blir som besatt av att ta reda på vem Violet var. Han blir nästan lika besatt av det som han är av minnet av sin pappa. En pappa som försvann spårlöst för fem år sedan. En pappa som ingen vet om han lever eller är död. Nu visar det sig att Lucas sökande efter Violet också ger en hel del ledtrådar till vem hans pappa var...

Jag gillar verkligen Lucas och hans sätt att stånga sig fram genom tillvaron. Det är en huvudperson med integritet som går sin egen väg.

3 kommentarer :

Boktoka sa...

Jenny Valentine är min absoluta favorit bland översatta ungdomsförfattare. Har du läst de andra också? Broken Soup och The Ant Colony?

AnnCharlott sa...

Nej, de har jag inte läst. Tack för tipset!

Magica de Hex sa...

Så den var alltså bra? KUL!