24 januari 2011

Guldbaggegaga ... eh gala

Inte tusan vet jag varför jag satt och genomled den halvtrista Grammisgalan. Men nu gjorde jag ändå det. Och nog var det nära att skämskudden åkte fram några gånger. Och nog var det en hel del priser som förvånade. Det blev inte det prisregn över Svinalängorna som många kanske tippat. Det som förvånade mig mest var att Sebbe knep baggen för bästa film - mitt framför näsan på just Svinalängorna. Och så hade jag nog tippat att Noomi Rapace skulle belönas för bästa kvinnliga huvudroll. Men juryn kanske tyckte att det vore för magstarkt att prisa samma skådespelare två år i rad. Att Joel Kinnaman fick en bagge för bästa manliga huvudroll var också något som överraskade mig. Så himla bra var han verkligen inte. Och inte filmen Snabba Cash heller. Så i stort kan jag bara konstatera att mitt och juryns tycke och smak skiljer sig åt på flera punkter.

Mera om guldbaggarna iAftonbladet, DN, Svd

Inga kommentarer :