10 februari 2011

Day 06 – A book that makes you sad

Definiera ledsen tänker jag när jag ser utmaningen för dag 6. Det finns mängder med böcker som jag gråtit floder till. Men det betyder inte nödvändigtvis att de gör mig ledsen. Inte egentligen. Däremot blir jag ibland ledsen när en bok tar slut. Ledsen att den tar slut. Men Peter Pohls Vi kallar honom Anna gjorde mig ledsen på riktigt. Det är en grym och sorglig berättelse om mobbning och om otillräcklighet. Anders blir mobbad i skolan och skolpsykologen tror att några veckor på ett sommarläger kommer att vara bra för honom. Det är det inte. Visar det sig. På sommarlägret finns ändå ledaren Micke, som försöker hjälpa honom och som Anders tyr sig till. Men han räcker ändå inte till och slutet är så oåterkalleligt och djupt tragiskt.

Inga kommentarer :