01 februari 2011

En väldigt annorlunda bilderbok


Vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till Oscar K. & Dorte Karrebæks bilderbok Idiot. Den är vacker och poetisk men ändå så oerhört sorglig och jag blir väldigt beklämd av den. Jag vet inte hur jag skulle kunna läsa den för ett barn. Jag vet inte ens om jag kan kalla det en barnbok.

August är annorlunda. Förståndshandikappad skulle vi väl säga. Han vandrar genom bokens sidor tillsammans med sin lekkamrat Odjur - en påse han håller i ett band - och sin mamma. Ibland dyker det upp andra i bilderna - barn som hånar August, skanderar idiot efter honom - men mest ger boken ett intryck av att August och hans mamma lever isolerade från resten av världen. Det känns så ödsligt. Och så kommer slutet. Vi kan utläsa från bilderna att August blivit vuxen och att hans mamma blivit gammal. I slutscenen sitter de på en bänk: "Varför ska jag ta piller?" "Det blir bäst så, lille August. Jag är så trött."

Inga kommentarer :