07 april 2011

På författarfrukost

Per Nilsson är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har inte läst alla men ganska många av hans böcker. Och jag har hittills aldrig blivit besviken. Och därför var det extra kul att höra honom berätta om sin nya bok Extra: En morgon stod hon bara där på Alfabetas författarfrukost i morse. Boken är första delen i en serie om sex böcker.

Jag har läst den och den var - förstås - bra och lite mystisk. Det handlar om den vanliga killen Pim Pim som blir vän med den nya inte så vanliga tjejen i klassen.

Det var en tjej i en klass Per besökte som inspirerade honom till Extra, flickan i boken. Det är ofta så han gör Per, låter sig inspireras av de barn och ungdomar han möter på sina författarbesök runtom i Sveriges skolor. Han frågar och lyssnar och använder det han får höra i sina böcker. Och med väldigt lyckat resultat måste jag säga, för det är inte så många författare som känns så sanna i sitt berättande som han.

Inga kommentarer :