06 maj 2011

Emma och Goal junior



Emma och Goal junior heter två nystartade barntidningar som Egmont ger ut. Den ena [gissa vilken] beskrivs som "tjejig och pysslig" och den andra [gissa igen] är "cool" och "för killar". Och nej, jag skojar inte och ja, "nystartade" betyder år 2011. Olika förlag har startat ett upprop på upprop.nu och på Twitter har reaktionerna inte låtit vänta på sig.

Vad svarar då Egmont? Jo att de har lyssnat på barnen när de utformat sina nya tidningskoncept. Ge folk vad folk vill ha, alltså. Och beskrivningarna av respektive tidning som jag citerade inledningsvis var "en olycklig formulering" och inte tänkt som marknadsföring egentligen och att tidningarna vänder sig till alla. Fan tro't.

Mer: Svd, Metro, Mediavärlden  

3 kommentarer :

Anonym sa...

Det finns olika intressen i stort mellan de båda könen. Killar som är intresserade av tidningen Emma ska självklart få läsa den. Däremot kommer det kanske ske i samma grad som vuxna män läser svensk damtidning. Det är kanske inte vad män efterfrågar. Å andra sidan har tidningen King en klar majoritet av män som köper, men det hindrar inte tjejer från att läsa samma tidning. Min uppfattning är att Egmont inte hart intentionen att exkludera någon, utan bara haft en generaliserad målgrupp. Du bör istället se över om det finns ett intresse av kvinnlig fotboll, och föreslå det för en konkurrent. Finns inte intresset har du kanske svaret till varför det var mest manliga utövare i tidningen Goal junior. Bildligt sett.

Matilda sa...

!!!!!!!!!!??????????
Jisses! Och här har jag i en vecka försökt argumentera med en jag bor med att könsroller är kulturelt betingade, och här kommer ett fantastiskt praktexempel. Jag är mållös. Vi har visst en lång väg kvar att gå. Vissa mönster är visst sponsrade från högre ort och då är det lite svårt att väcka nya intressen hos den generation som borde vara vårt hopp

Anonym sa...

När jag var 11 år skrev jag in till en "tjejtidning" och klagade på exakt samma sak. Fotbollstidningen hade enbart killar på omslaget och riktade sig till den könsgruppen.
Trots att det har gått några år sedan dess, är problemet fortfarande detsamma. Jag fick ungefär samma svar av redaktören på tidningen, att vem som helst kunde läsa den, oavsett kön. Men vilken kille går och köper en tidning med rosa omslag och glitter på? Och vilken tjej blir frestad av att läsa en tidning som uppenbarligen är menad för det andra könet?
Det här är något Sverige, liksom övriga världen MÅSTE bli bättre på!