06 juli 2011

Debutläst på läsplatta

Jag har för bokklubbens räkning köpt in en läsplatta och nu har jag också läst mitt första manus på densamma. Plattan - Iriver Cover Story - är en av de billigaste på marknaden så man kan väl inte ha alltför stora krav på finess, men jag tycker ändå att den fungerar helt ok att läsa på. Bäst är den förstås när man läser böcker i epub-format. Där fungerar det att förstora upp texten så att läsglasögonen blir överflödiga. Läser man däremot manus i pfd- eller doc-format så är möjligheten att förstora begränsad, vilket är lite synd. Ett annat minus är att bläddringen är ganska långsam, men i övrigt är den behändig och lättanvänd.

1 kommentar :

Billingska Bokhandeln sa...

Hej AnnCharlott,

Jag gillar också att läsa på min läsplatta. Så pass så att jag letar efter eboksvarianten före pappersvarianten när jag ska köpa ny bok.
Och möjligheten att förstora verkar vara det kraftigaste skälet när folk väljer en läsplatta (vi säljer läsplattor i bokhandeln där jag jobbar).

Och Epub fungerar ypperligt medan PDF fungerar betydligt sämre. Men en och annan läsplatta klarar av PDF ganska bra faktiskt. Men man ska inte glömma bort att PDF är mer ett format med ett mer eller mindre färdigt utseende, en färdig layout. Ett grafiskt format skulle man kunna säga. Och då fungerar det inte så bra att förstora eller förminska texten och att texten då anpassar sig på nytt på skärmen (reflow).

Och DOC-formatet är det betydligt färre läsplattor som klarar av. Och inte bara läsplattor, det är ett format som långt ifrån alla ordbehandlingsprogram klarar av.
Tyvärr har det blivit något av en standard i ordbehandlingsvärlden trots att det är behäftat med en massa nackdelar.

Men när man väl läser och fastnar i berättelsen så tycker i alla fall jag, att jag inte märker av vad det är jag läser på.

Allt gott,
Magnus