17 oktober 2011

Vem ska få Augustpriset?

Ja det får vi veta den 21 november. Men nu vet vi i alla fall vilka som blivit nominerade. Som vanligt har jag ganska dålig koll på de böcker som förekommer i vuxenkategorin, men de nominerade i barn- och ungdomsböckerna vet jag mer om.

Bilderboken Vitas streck och Öjvind av Sara Lundberg må vara hyllad, bland annat i Svd. Men tyvärr. Jag gillar den inte, lika lite som jag gillade hennes första bok om Vita.

Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore är däremot en bok - också det en bilderbok - som faller mig i smaken. Den handlar om rivalitet kan man säga. Både jättemyrsloken och hasselmusen tycker att de är det konstigaste djuret och därför anordnas en tävling för att ta reda på vem som är konstigast. Och kanske finns det något djur som är ännu konstigare.

Den tredje bilderboken som tävlar om Augustpriset är Petras prick av Maria Nilsson Thore. Det är en jättesöt berättelse om hu Petra vaknar upp en morgon och upptäcker att det saknas en prick på hennes päls.

Så över till ungdomsböckerna. Där har vi Pojkarna av Jessica Schiefauer [min personliga favorit]. Det är en ganska absurd historia om tre tjejer som hittar en magisk dryck som gör att de på nätterna förvandlas till killar och får uppleva den frihet det innebär att kunna röra sig fritt utan en massa påhopp och gliringar från just killar.


I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren är den enda av de nominerade böckerna som jag inte har läst och därför inte känner så bra till.

Och så är förstås en av årets snackisar, Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln nominerad. Den sträckläste jag och nu går jag otåligt och väntar på del två.


Inga kommentarer :