26 januari 2012

Fel grav men rätt bok

På min läsplatta just nu finns - bland mycket annat - en kommande novellsamling som är så bra och härlig och fantasifull att jag inte vet var jag ska börja när jag ska försöka beskriva den. Men den heter i alla fall Fel grav och är skriven av Kelly Link. Den finns inte ute i bokhandeln ännu, men om jag inte är helt felinformerad så kommer den någon gång under våren på X Publishing förlag.

Min erfarenhet av novellsamlingar - särskilt när de är skrivna av en och samma författare - är att de kan bli ganska enahanda. Men det kan man absolut inte beskylla denna samling för att vara. Varje novell är unik, har sin alldeles egna identitet och särprägel. Det är nästan svårt att fatta att det är samma författare som står bakom dem alla. Det som ändå är gemensamt för alla novellerna är att de är lätt absurda och surrealistiska. De är som en slags vuxensagor. Gemensamt för dem är också språket och sättet de berättas på, som får mig att tänka på Singer och Bulgakov.

Inga kommentarer :