09 januari 2012

Många telefonsamtal blir det ... nog

För några dagar sedan ringde min 82-åriga mamma och berättade glatt att hon köpt en laptop [hennes första dator någonsin kan tilläggas] och nu ville hon att jag skulle hjälpa henne att komma igång. Igår hade vi första lektionen. Jag började med att gömma undan och rensa bort så mycket av det förinstallerade jag vågade för att minimera störande moment. På skrivbordet la jag genvägar till Internet och en bildmapp där jag laddat ner bilderna från hennes kamera. Nästa steg blev att spara de webbsidor hon vill besöka som favoriter. Sedan övade vi på att öppna Internet Explorer och surfa in på lite olika sidor. Hon var inte helt vän med musplattan men det gick ändå hyfsat bra.

Första samtalet kom idag. "Det dyker upp något och lägger sig framför". Jag försöker lista ut vad hon menar och kommer fram till att det nog är pop up-fönster som lagt sig framför den sida hon tittar på [det där med bristande kontroll över musplattan kan spela in]. Nästa problem som dyker upp är hur man stänger av datorn. "Jag kommer inte ihåg hur man stänger av den, så jag bara låter den stå tills den stänger av sig själv". Nu är ju inte det något större problem i och för sig. Men jag lyckas ändå till slut förklara hur hon hittar startmenyn "bollen i vänster nederkant med en flagga i".

Det blir säkert fler telefonsamtal, men jag tycker i alla fall att det är kul att hon försöker. Min pappa däremot vägrar befatta sig med "modern teknik".

Inga kommentarer :