01 februari 2012

Meryl Streep ÄR Margaret Thatcher

Meryl Streep ÄR Margaret Thatcher. Meryl Streep är också bättre än filmen.
Filmens utgångspunkt är den åldrande Järnladyn som osorterat och glimtvis minns sina triumfer och sina nederlag.

Jag håller med Kulturloggen om att filmen bitvis är rörig och att den mest surfar på ytan.Filmen behandlar inte så mycket om den samtid i vilken hon verkade eller om den politik hon förde. Givet detta är det desto mer komiskt att jag fick en pamflett i min hand när jag köade för att komma in på biografen. Pamfletten var enligt egen utsago "ett propagandablad som handlar om propagandafilmen The Iron Lady". Jag vet inte vem/vilka som står bakom detta blad, men frågan är om de sett filmen. Kanske vill de rida på samma våg som de som ordnade med den gångna helgens överklassafari till Saltsjöbaden.

Om Järnladyn i Svd, DN

Inga kommentarer :