23 mars 2012

Hemsk och bra - hemskt bra

Jag har läst en så fruktansvärt hemsk bok. Men så fruktansvärt hemskt bra samtidigt. Det är Christina Wahldéns nya bok Ingen du känner. Det om tvångsäktenskap. Om 15-åriga Fatma som bor i Sverige men som sommaren efter nian på besök i föräldrarnas hemland Turkiet blir bortgift mot sin vilja. Boken är nästan som en thriller, en riktigt ruskig sådan. Det är en riktig bladvändare och jag kunde inte sluta läsa. Och jag mådde riktigt dåligt när jag läste. Men ändå är det en så himla bra och viktig bok.

Jag har läst flera av Christina Wahldéns tidigare böcker och jag har tyckt att hon skriver lite stolpigt och stelt. Det har varit lite mer reportage än roman över det, men så är det inte med Ingen du känner, här är det journalistiska manéret borta.

Inga kommentarer :