03 april 2012

En pigg 40-åring

Alfons Åberg fyller 40 år och det uppmärksammas med utställningar,  teater och inte minst en del artiklar i diverse media. Som till exempel i dagens DN där Andreas Palmer skriver om hur Alfons gick från att vara en vanlig kille till att i senare böcker bli allt mer präktig. Enligt Palmer kan en av anledningarna vara att barnboksförfattare lättare fastnar i sina figurer, eller snarare att deras läsare gör det. Att det är Alfons man känner till och att man inte bryr sig så mycket om Gunilla Bergström. Så om hon vill skriva något annat och vill nå fram med det så gör hon bäst i att "kidnappa" sin egen barnboksfigur och använda honom till det ändamålet. Det är en intressant tanke och säkert en rimlig tolkning.

Själv har jag alltid kännt mig lite ljummet inställd till Alfons men jag vet ju att barnen gillar honom. Jag läste ju Alfonsböcker (de tidigare, inte de som kommit på senare år) för mina brorsbarn då det begav sig och ofta gav dessa till synes enkla vardagsberättelser upphov till intressanta diskussioner.

Inga kommentarer :