04 juli 2012

Taskigt tålamod

Jag börjar få en (o)vana att inte orka läsa böckerna "to the bitter end". Det händer ganska ofta att böcker blir liggande outlästa och det är inte bara de riktigt dåliga böckerna som blir liggande. Mitt tålamod kan brista även när det gäller böcker jag egentligen tycker är bra, men kanske inte direkt tycker om.

Den senaste i raden är Haruki Murakamis Norwegian Wood. När jag började läsa tänkte jag "wow, vilket språk, vilken fantastisk berättarröst" men allteftersom sidorna gick började den lågmälda finstämda berättarrösten kännas monoton och jag märkte att varje gång jag fick tid att slå mig ner och läsa så valde jag att göra något annat i stället och stackars Murakami blev liggande. Så nu har jag bestämt att plocka fram någon annan bok ur bokhyllan och låta Norwegian Wood vila.

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Där ser man. Jag läste ut hela boken med stor behållning! :-)