18 september 2012

Facebook kidnappat av Big Business

Jag gillar Facebook, det gör jag verkligen. Det är trevligt att ta del av kompisars vardag och fest, tankar och åsikter. Att få små hälsningar och kommentarer, och att själv dela med sig. Särskilt som jag har vänner lite överallt som jag inte träffar så ofta.

Men nu känns det som om Facebook blivit kidnappat av Big Business, mer och mer har Fejan blivit ett skyltfönster för företag. Nyhetsflödet svämmar över av företagens "uppdateringar". En sak är de jag själv en gång "gillat" [eller "lajkat" som det heter nu]. Men jag ogillar att hela tiden få veta vilka företag mina kompisar gillar. Och det utan att kompisen ifråga valt att delge mig detta. Sedan en tid tillbaka dyker det också upp pigga förslag på företag jag förmodas gilla.

Jag förstår ju att det här är priset vi får betala för att FB är gratis. Men jag tror att Facebook riskerar sin existens genom att släppa in företagen så ohämmat.

Inga kommentarer :