22 oktober 2012

Augustnominerat

Idag fick vi veta vilka böcker som är nominerade till Augustpriset. Som vanligt är det 18 böcker som har chansen och som vanligt är dessa indelade i tre "klasser" eller genrer om man så vill. Och som vanligt blir denna indelning aningen trubbig. ABC å allt om D, till exempel, återfinns i barnboksklassen, men är en bok om alfabetet och skulle med rätta lika väl kunna höra hemma i fackboksklassen. Zlatan-boken - som verkar vara årets snackis bland de nominerade  - är ju en självbiografi, om än nedtecknad av David Lagercrantz, och känns inte som en klockren fackbok.

Jag tror att jag har "lyckats" undvika att läsa samtliga nominerade böcker, även om de nominerade i barnboksklassen passerat förbi mina ögon när jag fortfarande arbetade på bokklubben. Rosenbergs och Fröberg Idlings böcker är de som jag direkt blir intresserad av att läsa. 

svd    •    dn

Inga kommentarer :