15 november 2012

Gårdagens dos av film

Efter några dagar med hög dos kassaservice på Stockholms filmfestivals festivalcenter på Kulturhuset, och därmed en ganska måttlig dos film, fick jag igår en filmdos som hette duga. Fyra filmer blev det. Totalt har det ändå blivit färre filmer i år än vad det brukar bli under en filmfestival. Men ok, det är några dagar kvar så kanske hinner jag med ytterligare några visningar. 

Av de filmer jag sett är det kanske inte någon jag kommer att bära med mig, men jag har inte heller sett någon direkt dålig film. Topp tre - utan inbördes ordning - är Stories We Tell där Sarah Polley skapar ett närgånget porträtt av sin familj med hjälp av intervjuer, gamla familjefilmer och rekonstruktioner. I La vie d'une autre upptäckte jag att jag visst kan gilla en film med Juliette Binoche i huvudrollen. Har haft så svårt för henne, men här är hon enastående. Slutligen gillade jag greppet att låta de sista oroliga dagarna vid hovet i Versailles skildras genom tjänstefolkets och hovfolkets ögon i Les adieux à la reine.

Inga kommentarer :