29 januari 2013

Selma och jag

För en tid sedan blev de oro i de journalistiska leden när Jessica Gedin hade dristat sig till att erkänna att hon inte läst en rad Selma Lagerlöf. Och återigen bubblade talet om en svensk litterär kanon upp till ytan. Kanon eller ej, programledare för Sveriges största litteraturprogram på tv eller ej, men vi är nog ganska många som inte läst Lagerlöf. Jag hade inte heller gjort det och hade någon vag föreställning om att hon var antingen en småsnäll men gammaldags sagotant eller bara ganska trist i största allmänhet. Tills nu. Tills jag förlorade mig i de fantastiska intriger och personporträtt hon låter komma till liv i Anna Svärd. Anna Svärd tredje delen i Löwensköldska Ringen men går alldeles utmärkt att läsa fristående. Lite synd ändå kanske att jag började med sista delen. För nu har jag fått blodad tand och vill kasta mig över de två första delarna och då kommer jag hela tiden veta hur det kommer att gå i slutändan. Men jag kommer inte låta det hindra mig.

2 kommentarer :

...med näsan i en bok... sa...

Har länge varit förälskad i hennes böcke och just Löwenskiöldska ring är några av mina favoriter! Nu blev jag sugen på en omläsning!

Magica de Hex sa...

Har bara läst några av henne, men de är super. Rekommenderar Kejsaren av Portugallien, fin som tusan! Vi hörs snart!