20 augusti 2013

Språkförbistring

Jag läste i morse i DN att Språkkonsulterna anmäler PRV för obegripligt språk och tänkte att jag skulle få anledning att skriva något lite lagom spydigt om myndigheter som krånglar till det så och hanterar svenska språket så illa att inte ens Språkrådet förstår det. Men när sedan artikeln uppdaterades med utdrag ur den obegripliga texten så blev det för mig i stället obegripligt att texten kunde anses så obegriplig. Så nu måste jag istället raljera lite över hur det kommer sig att språkkonsulterna som påstår sig vara "experter på att göra språk begripligt" inte förstår PRV's text. Hur ska de kunna göra språk begripligt om de inte begriper det språk de ska göra begripligt?

Här är hela texten, (från Språkrådets fb-sida).

1 kommentar :

Matilda sa...

När jag läser din text tänker jag på Tage Danielsson och det omöjliga. :)