27 december 2006

Mina bästa bokupplevelser 2006

Det hör ju till så här mot årets slut att summera året som gått. Eftersom det kommer ut så ofantligt många böcker under ett år och jag bara läst typ en promille av dem alla, vore det förmätet av mig att kora årets bästa böcker. Så jag väljer att kora mina bästa läsupplevelser i stället.

Det blir utan tvivel lite fokus på barn- och ungdomsböcker. På bilderbokssidan hör Olga kastar lasso av Helena Williw och Lill-Zlatan och morbror raring av Pija Lindenbaun till de absoluta favoriterna. Andra höjdare är Vem blir arg, Vem bestämmer och En liten skär och många små brokiga, samtliga av Stina Wirsén.

Bland ungdomsböckerna hör De vandrande städerna av Philip Reeve, Tusen gånger starkare av Christina Herrström och En annan bror av Ina Bruhn till mina favoriter.

Några vuxenböcker har jag ju också hunnit läsa och där vill jag lyfta fram Carol av Patricia Highsmith (kom egentligen ut redan 1952, men först i år på svenska) och Flickan som lekte med elden, Stieg Larssons andra bok.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Nu kommer jag inte på någon bästa bok. Men min bästa filmupplevelse 2006 är The Squid and the Whale. /dmcn

AnnCharlott sa...

Medhålles. Det är en väldigt bra film.