07 september 2007

Nya sätt att marknadsföra böcker

Att skicka ut böcker till oss bloggare i förhoppningen att vi skriver om dem börjar bli vardagsmat nu. PR-folket bakom Amberville har dessutom följt upp detta med att skicka ut cigarett-tändare och disktrasor (jag fick en wettextrasa med posten idag) med citat ur boken på.

Med Cathys bok har man gått ett steg längre. Där har man byggt upp en hel värld kring boken på internet. Kopplat till boken finns nämligen hemsidor, telefonnummer att ringa till och filmer på YouTube. Cathy har en "egen" sida på Myspace och det svenska förlaget ligger bakom Zacks sida.

Jag är väl medveten om att jag nu gör precis det som förlagen och dess pr-människorna vill att jag ska göra. Men det bjuder jag på för jag tycker att det är kul med nya innovativa idéer.

PS. För att återgå till Amberville misstänker jag att man opererar på Myspace även där. Det finns en Micke J som kommenterat friskt på bloggarers Amberville-inlägg och på hans Myspace-sida skriver han väldigt mycket om boken och den, för berättelsen så viktiga, röda pickupen.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

4 kommentarer :

Anonym sa...

haha så smart. måste kolla in sidorna! tack för tipset!

Matilda sa...

Den boken verkar synnerligen intressant! Har läst en del om den. Låter spännande med massa ledtrådar och att det är en helt ny sorts läsupplevelse. Men i en artikel i DN nu i veckan så verkar det vara en del smygreklam med i den (och det är ju lite det du nämner med myspace etc) något som känns lite trist.

Anonym sa...

Jag har också tänkt tanken att den där Micke J har ett finger med i spelet när det gäller Amberville..

Zackax sa...

vill bara säga att jag finns på blogger oxå/ zack