07 november 2008

Boklunch



Någon gång emellanåt har vi boklunch här på Barnens Bokklubb. Vi äter tillsammans. Förstås.
Och så pratar vi om en bok som vi alla läst. Förstås.

Idag pratade vi om Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie.
Jag hade så vansinnigt svårt att komma in i den här boken. Men skam den som ger sig. Vid tredje försöket blev jag så pass intresserad att jag tog mig både in i berättelsen och ända till slutet. Och jag vill poängtera att det var värt besväret för det är en bra bok.

Jag gillar berättarjaget, Junior, och hans sätt att se på sin omgivning - med värme, förståelse och överseende för folks tillkortakommande. Jag tycker om själva berättelsen om livet i indianreservatet och allt vad det innebär av förutbestämt elände, och Juniors kamp för att undvika detta öde och skapa en bättre framtid för sig. Det jag inte tycker om är själva framförandet. Det är pladdrigt och flamsigt och det var det som gjorde att jag hade så svårt att ta till mig boken till att börja med. Och ska jag vara ärlig så hade jag förmodligen inte läst boken om det inte hade varit för det här med boklunchen. Så ibland är det bra att man "tvingas" till vissa bokbekantskaper.

Inga kommentarer :