19 april 2009

Medealand


Sara Stridsbergs Medealand på Elverket i Ingela Olsson är en absolut drabbande föreställning. Nu är jag inte något proffs på Euripides Medea, men så vitt jag kan bedöma ligger Stridsbergs text ganska nära sin klassiska förlaga. Vilket är helt i sin ordning eftersom kärleken, övergivenheten, raseriet och hatet är känslor som inte hör någon särskild tid till. Lite förfasas jag dock över Medeas sammanbrott. Att hon förnedrar sig så. Tigger och ber om att Jason ska komma tillbaka. Men å andra sidan hotas hon av utvisning. Hon gav upp allt, även sitt land för Jasons skull och har inget att återvända till.

Medealand är starkt fysisk teater och strålande skådespeleri. Noomi Rapace gör en fantastisk insats som Medea och när föreställningen är slut så ser också hon helt slut ut. Shanti Roney är mycket bra och övertygande som Jason. Och spelet mellan dem är suveränt. Laddat och energiskt.

foto: Joel Persson

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Låter helt underbart. Jag ska gå och se den på lördag, ser jag nu ännu mer fram emot!