14 maj 2009

Kulturfyran - Indien

En Kulturfyra om Indien och andra ställen.

1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?
Jag kan inte komma på en enda. Jag läste en hel del böcker om Indien inför en resa dit för några år sedan och jag har sett ganska mycket indisk film. Men som sagt - hur mycket jag än rannsakar mitt minne så kan jag inte komma på en enda bok av en indisk författare som jag läst.

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?
Jag läser främst böcker av författare från Sverige och övriga Europa samt från USA. Stora delar av Afrika och Asien är vita fläckar för mig när det gäller litteratur.

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?
Jag får tips främst från vänner, bokrecensioner och bloggar. Eftersom jag har tillgång till ett stort utbud på jobbet [även vuxenlitteratur faktiskt] så är det sällan jag sätter min fot i en bokhandel eller på ett bibliotek.

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?
Jag tror inte att jag har något "mina drömmars land". Det finns många fantastiska platser att besöka. Jag älskade Bhutan beläget i Himalaya och jag vill resa till Tibet. Men en vidsträckt sandstrand, vajande palmer och turkost hav är också ett härligt resmål.

Inga kommentarer :