06 september 2009

Kan man parodiera en parodi?

Jag läste att det ska göras parodi på svenska kriminalfilmer i allmänhet och Beckfilmerna i synnerhet. Vi kommer snart att få stifta bekantskap med en viss kommissarie Späck och hans vapendragare Grünvald Karlsson i en rad polisfilmsparodier. Nu tycker jag att de senare Beckfilmer som producerats enligt löpande band-principen i sig är rena parodierna på polisflmsgenren och kan inte låta bli att fundera över hur gänget bakom Späckfilmerna ska gå tillväga för att parodiera en parodi.

3 kommentarer :

Niklas sa...

Nej, det känns verkligen som årets onödigaste film - vilket inte vill säga lite. Och som ännu ett försök att mjölka lite stålar ur det som en gång i tidernas gryning var Sjöwall/Wahlöös nyskapande dekalogi. Jag gillade Carl-Gustaf Lindstedt i "Mannen på taket" - hela den filmen är värd tre dussin Beck-struntfilmer.

Spectatia sa...

Haha! Nej, det är förmodligen svårt att parodiera en parodi.

Speja sa...

Hihi, det har du rätt i. Själv har jag slutat att titat på de där Beckfilmerna. Jag orkar inte med det.