19 februari 2010

Bokberoende?

I senaste numret av Vi Läser kan du testa om du är bokberoende eller inte. Testet är utformat av Martina Lowden som i en intervju låter Kristina Lugn göra testet. Kristina Lugn visade sig vara enormt bokberoende. Det blev sju "ja" av åtta möjliga. Jag beslutade mig för att testa om jag är lika illa däran. Så här gick det:

FRÅGA ETT: Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?
- Njae, inte riktigt. Men som tonåring dagdrömde jag oerhört och försökte stoppa in min egen (som jag tyckte torftiga verklighet) i olika böcker jag läst.

FRÅGA TVÅ: Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
- Absolut.

FRÅGA TRE: Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
- Det beror ju lite på. Att sitta på en lång tåg- eller bussresa utan en bok är urtrist. Men om jag befinner mig i något sammanhang där det finns något annat som kan distrahera eller underhålla mig så går det ganska bra.

FRÅGA FYRA: Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
- Ja. Och mår jag dåligt vill jag inte läsa glada böcker. Då är det jämmer och elände som gäller även i bokform.

FRÅGA FEM: Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?
- Ja så är det verkligen.

FRÅGA SEX: Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat?
- Ja, om det är en bra bok. Om inte slutar jag och börjar med en ny.

FRÅGA SJU: Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?
- Ja, det har väl hänt. Men jag är nog ändå ganska disciplinerad.

FRÅGA ÅTTA: Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
- Nej, det tror jag inte. Men när jag var tonåring tyckte mina föräldrar ibland att jag skulle gå ut och "göra något" i stället för att bara ligga på mitt rum och läsa.

Så mitt resultat blev alltså 5 klara ja, två tveksamma och ett nej.

Min kollega Sofie har också bloggat om huruvida läsandet som ett bättre beroende än t.ex. att spela dataspel.

Inga kommentarer :