26 augusti 2010

Petter Lidbeck är Hans Koppel

Jag måste erkänna att jag helt missat den här Hans Koppel-grejen och mystiken kring vem som döljer sig bakom pseudonymen. Men nu är det alltså avslöjat att Hans Koppel och Petter Lidbeck är en och samma person. Han verkar vara en man med många talanger den där Lidbeck. Åtminstone har han talang att skriva för många olika åldrar. Att han kan skriva bra, roliga och spännande barn- och ungdomsböcker har jag ju vetat länge. För dem har jag läst. Flera av dem. Och gillat. Men så visar det sig att karl´n också kan skriva bra vuxenböcker. Det är det han gjort under namnet Hans Koppel - Vi i villa, Medicinen och Kungens födelsedag - heter de. Har inte läst dem, men hört från pålitliga källor att de är bra.

SvD, DN

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Jag har också missat det tåget märkligt nog. Måste ha varit väldigt klent med spekulationer kring detta ... åtminstone i barnboksbranschen. Kul iaf och jag har bett att få rec ex!