23 november 2010

Tre kvinnor knep de tre Augustprisen

Jenny Jägerfeld fick priset i barn- och ungdomsboksklassen för boken Här ligger jag och blöder. Hon är alldeles säkert en värdig pristagare och jag ser fram emot att läsa hennes bok. Men, som jag skrev igår så höll jag ju tummarna för Eva Lindström och kan inte låta bli att vara lite besviken för att hon inte fick priset.

Roligare är däremot att alla tre pristagare är kvinnor! Och jag läser att det var femte gången gillt för Sigrid Combüchen som vann det skönlitterära priset, så då kanske det blir Lindströms tur så småningom. Hon har ju hittills blivit nominerad sju gånger.

Svd, DN

2 kommentarer :

Anonym sa...

Vem bryr sig om att det var tre kvinnor? Vad är det relevanta? Viktigaste är ju att kompetenta och "rätt" personer vinner, inte könet.

AnnCharlott sa...

Jo, Anonym, jag håller med dig om att det är kvaliteten som borde räknas. Men när många tunga litteraturpriser i väldigt övervägande grad går till män, så verkar det ju vara så att könet spelar in, för jag vägrar att tro att män i så hög grad skriver bättre än kvinnor.