När jag läser Sam Sundbergs krönika i dagens Svd så fattar jag inte riktigt hur han tänker. Eller hur de tänker som han hänvisar till i texten. Är det verkligen sant att irländska tidningsutgivare skickar fakturor till folk som länkar in till deras tidningssajter? Och att tyska tidningar kräver betalt av Google för länkning till dem? Och här i Sverige hat tydligen Tidningsutgivarnas vd, Jeanette Gustafsdotter, uttryckt att länkandet är ett ofog.
Nu hade de väl lite otur när de tänkte. Eller vad? Om man har en sajt så vill man väl att folk ska hitta dit, det är väl liksom hela meningen att finnas på nätet.
Resonemanget bygger till stor del på att Google tjänar en massa pengar på annonser:
"Men det har blivit plågsamt uppenbart att samtidigt som Google slussar
folk till tidningssajterna så glufsar de i sig oproportionerliga delar
av annonskakan, en livsviktig intäktskälla för tidningarna."
Men jag tror inte att tidningarna skulle ha så mycket lättare att dra in annonser om inte Google fanns. Snarare tvärtom, åtminstone när det gäller nätannonser, för ju fler besökare desto lättare att sälja bannerannonser.
PS. Eftersom Svd har en knapp i anslutning till Sundbergs krönika 'Kopiera sidans adress' så tar jag risken och länkar. Vi får väl se om det kommer en räkning sen ...
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar