12 april 2013

Något lite om att svd lär oss hur vi ska läsa nya svd

Att dagstidningar skriver stort uppslagna artiklar där de hyllar sin egen förträfflighet har vi fått vänja oss vid. Så helt följdriktigt har Svd nu i flera dagar (veckor känns det som) förberett oss läsare för lanseringen av sin nya form. Och igår var det dags. Då hade man bäddat in hela tidningen i ett omslag som berättade att "nu ser tidningen annorlunda ut" (really?) och i tidningen ägnades ett helt uppslag åt att förklara hur vi ska läsa tidningen!!! Jamen, det var väl tur. 

Är vi klara med denna metajournalistik nu? Nej tydligen inte, för idag ägnades tre helsidor åt att återigen visa upp bilder med exempeluppslag ur tidningen men också åt att citera lovord och lyckönskningar och små miniintervjuer med läsare. Gäsp! Själv är jag inte så imponerad. Tycker inte att nya formen känns direkt ny och fräsch, snarare lite gammaldags och en del sidor blir väldigt plottriga med sina många smala och trånga spalter. Men men, smaken är som baken ...

Jag vet ju att svenskan friställt ett helt gäng av sina medarbetare och det här med att sparka personal och sedan markera det nya genom att till exempel göra om formen på tidningen känner jag igen ...

1 kommentar :

Matilda sa...

No news is good news... Ägnade de något utrymme till att förklara hur man ska läsa SvD på mobilen? Jag är inte helt nöjd med hur den fungerar där, men det kanske finns ett "rätt" sätt att läsa som jag missat?