23 januari 2007

Det hade jag alls inte trott

Att Förortsungar skulle få så många guldbaggar, 5 stycken, kom som en övertaskning för mig. Visst, det är en puttrig film. Välgjord och välspelad är den också. Men förra årets bästa film? Njae, det vet jag inte om jag håller med om.

Jag trodde att Farväl Falkenberg skulle bli bästa film, så haussad som den var när den kom. Inte för att jag nödvändigtvis tycker att den är särskilt bra, men den står ändå för något nytt.

Samtidigt är det kul att en barnfilm sopar mattan med resten av etablissemanget, och framför allt kul att man tar barnfilm på så stort allvar och gör så pass bra sådan att den står sig så väl i konkurensen.

1 kommentar :

Anonym sa...

Det svenska filmåret 2006 är bara att glömma. En uppföljare till Göta Kanal säger väl allt. Vad blir det härnäst? Jönssonligan 52 eller varför inte damma av Åsa Nisse. Jas ser framför mig exempelvis "Åsa Nisse och astronauten".