26 januari 2007

Expressens litteraturlista

Det bloggas en del om Expressens litteraturlista. Jag undrar lite över vilka kriterier de utgått ifrån när du satt ihop sin lista. Men whatever, here are the results from Bokstavligt talat:

1. "Jack" av Ulf Lundell.
Jodå, den sträckläste jag som 16-åring.
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
Nej, men jag har sett filmen.
3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
Nej.
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
Nej, men delar av Aniara har jag läst och uppskattat.
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
Tror att jag läst ngn variant i serieform.
6. Arn-böckerna av Jan Guillou.
Nej.
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
Nej, men jag genomled (med betoning på led) första filmen.
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj.
Näe, men gick inte den som tv-serie nå´n gång på 70-talet?
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
Icke.
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
Icke.
11. "1984" av George Orwell.
Japp, den har jag läst. Skitbra bok.
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
Nej.
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
Jodå. första boken om HP har jag läst.
14. "Jane Eyre" av Emily Brontë.
Nej.
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
Jajamän.
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.
Nej, och det känns lite skämmigt.

1 kommentar :

Anonym sa...

En litteraturlista utan Fjodor! Kan inte tas på allvar.