28 januari 2007

Författarmöte

Igår hade vi författarträff med Johanna Thydell på Barnens Bokklubb. Ett 60-tal personer, mest unga tjejer (var är alla killar???) mellan 12 och 16 år hade slutit upp. Det blev ett jättelyckat möte. Johanna är rolig att lyssna till och hon bjuder på sig själv. Och den unga publiken hade massor med frågor. Jag är imponerad. Själv skulle jag aldrig ha kommit på så många initierade frågor när jag var i den åldern, och om jag hade kommit på dem hade jag förmodligen inte vågat ställa dem i en så pass stor församling.

Det är kul att författare reser runt och möter sin publik. Jag kan inte minnas att det var så vanligt när jag var ung. Kan inte minnas att det någonsin kom författare till skolan, till exempel, vilket tycks vara vardagsmat idag. Det är bra att fröfattarna fått lite mer av stjärnstatus över sig. Varför skulle de inte ha det? De underhåller oss ju med sina böcker liksom rockidoler underhåller med sin musik och skådespelare med sin scenkonst.

Inga kommentarer :