29 januari 2007

Var är alla killar?

Man hör ju ofta talas om "kulturtanten", den medelålders kvinnan som bär upp kulturen. Det är hon som går på teater, föreläsningar, som startar bokcirklar o.s.v. Oftast beskrivs hon som just medelålders, 40+-någonting. Men efter vår författarträff med Johanna Thydell här på Barnens Bokklubb i lördags tänker jag att det där börjar långt tidigare.

Ett 70-tal medlemmar hade anmält sig och det var en förödande övervikt av tjejer. Var är alla killar i dessa sammanhang? Är inte de intresserade av att lyssna till en författare, och få skrivtips? Det finns ju i alla fall ganska gott om vuxna författare som är män och någon gång har de ju börjat skriva, förmodligen som ganska unga. Är det så att bra karl reder sig själv, men kvinnor och tjejer frodas i grupp?

Nu kanske någon invänder att Johanna Thydell skriver typiska "tjejböcker" och det är möjligt att denna någon har rätt, men jag värjer mig mot sådant. Jag tycker inte att det ska vara så, jag vill inte att det ska vara så. Och om vi nu ändå dristar oss till att kalla det hon skriver för "tjejböcker" så kan jag inte tänka mig att själva skrivandeprocessen skiljer sig så mycket åt.

Inga kommentarer :