18 januari 2007

Umbärliga böcker

finns det ganska gott om. Och då tänker jag inte först och främst på böcker som är dåliga, för det är trots allt till stor del en smaksak. Nej jag tänker på alla dessa "klippt och klistrat"-böcker, alla dessa böcker där man samlat citat, klurigheter, knäppheter osv och paketerar dessa i bokform.

Pinsamma föräldrar och Pinsamma pappor är två sådana som nyligen hamnat på mitt bord. I den förra har någon låtit sina polare berätta om pinsamma episoder från sin barndom och ungdom, om när de ansett sig bortgjorda av sina föräldrar. Och visst, det funkar halvbra. En del är ganska roliga och de flesta av oss har väl någon gång skämts för våra föräldrar. I Pinsamma pappor radas en mängd utrop, klurigheter och ordvistar upp som påsstås vara typiskt för pappor att använda sig av. Men jag känner mig skeptisk till att pådyvla just pappor alla dessa uttryck, typ "det tar sig sa mordbrännarn" och "grått nytt hår" för att bara nämna några.

En tredje bok på samma ihopsamlingstema är Tidningsankor, och där skrattade jag faktiskt högt flera gånger. Den innehåller som titeln antyder en mängd märkligheter som stått att läsa i tidningar runt om i landet. Särskilt syftningsfelen kan bli riktigt roliga. Här några av mina favoriter:

Paret fördes i ambulans till Ljungby lasarett, där kvinnan röntgades för befarade benbrott medan mannen fick ett kraftigt slag i huvudet.
Smålandsposten


Tjernobylbarnen lyste upp marknadsafton.
Norrtälje tidning


I kustbevakningens arbete ingår allt oftare människorsmuggling, knarksmuggling och annan grov brottslighet.
Mitt i Nacka

1 kommentar :

Anonym sa...

Den om Tjernobylbarnen är ju helt sanslös!