22 mars 2007

Allas vår Astrid

Det har väl knappast undgått någon att Astrid Lindgren skulle ha fyllt 100 år i år och sålunda firas jubileum hela året runt om i Sverige. Och inte bara i Sverige, utan även i Europa och - vad vet jag? - kanske hela världen. Ja åtminstone är firande planerat också i Leipzig och Bologna (under barnbokmässan) enligt Svd.

Vi kommer också att få se en mängd böcker. Av Astrid Lindgren och om Astrid Lindgren. Den jag sitter och bläddrar i just nu är en tung diger rackare från bokförlaget Max Ström. Den heter Astrids bilder och är en en snygg coffe table-bok. Det är en fotobok som innehåller mängder med bilder, många privata, från hela hennes liv. Texten är också omfattande och behandlar även den det privata ganska mycket. Men det finns ett kapitel om filmerna, däremot inget om böckerna. Nu ska jag erkänna att jag inte läst texten särskilt noga, ja nästan inte alls. Jag har alltid undrat vem som orkar igenom texten i den här sortens tjocka presentböcker.

Som sagt, det är en snygg bok, men jag tycker ändå att den känns ganska smal, kanske lite för privat - även om den skildrar allas vår Astrid.

2 kommentarer :

Johan Wicklén sa...

Det här är ingen vanlig Coffe table-book. Finns väldigt mycket att hämta i texten, som samspelar väldigt fint med de fantastiska bilderna. Visst är den privat, men det tycker jag inte är en nackdel. Jag tycker du borde läsa igenom den pärm till pärm. Jag tror inte du kommer bli besviken. /Johan

AnnCharlott sa...

Jag håller med dig om att det finns mycket att hämta i texten för den som är intresserad. Men jag tror ändå att många kommer att betrakta den som coffe table, just för att den är så snygg och i mångt och mycket har coffe table-bokens alla attribut. Sen vill jag också poängtera att jag inte har något emot snygga, maffiga presentböcker. Tvärtom.