07 mars 2007

Alzheimer - eller vem har ändrat i boken?

Det är konstigt hur fel man kan minnas, fast man är helt övertygad om att man minns rätt. För ett antal år sedan läste jag Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Jag tyckte jättemycket om boken, tyckte om stämningen i den, svårmodet. Och både blev både förtjust och frustrerad av det öppna, ovissa slutet.

Igår kväll tittade jag och Desi på filmen på dvd. Och vi var rörande överens om att "det är ju fel person som dör, dom har skrivit om hela plotten i manus, och slutet har dom hittat på för det var ju mycket mer ovisst i boken".

Som tur var finns boken i bokhyllan så det var bara att sätta sig och skumma igenom senare hälften av boken. Döm om vår förvåning när samma person som skrivit manus till filmen varit och ändrat i boken! Eller kan det vara så att vi båda två minns så fundamentalt fel??

2 kommentarer :

Anonym sa...

Vi minns inte fel! Jag minns ju precis hur boken slutade, åtminstone den jag läste. / Desi

@Anti.fenimisten sa...

Jag har inte läst boken, men filmens känsla var riktigt fin..