05 mars 2007

Livet är för kort för att läsa klart tråkiga böcker

Jag har alltid haft svårt att inte läsa färdigt böcker, oavsett hur tråkiga de är. Jag fattar egentligen inte varför, men det har liksom tagit emot att ge upp en bok. Men lugn, det här är något jag jobbar på. Jag har kommit på att livet är alldeles för kort för att slösa bort på böcker jag inte gillar.

Så nu har jag bestämt mig för att jag inte behöver ta mig igenom alla de 558 sidorna av Please Kill Me! Den ocensurerade historien om punken. Och det är alls ingen dålig bok, men efter att ha läst ca 100 sidor av detta okritiskt gottande i (den manliga) rockmyten med allt vad det innebär av sex & drugs & rock'n'roll så tröttnade jag. Författarna McNeil och McCain har intervjuat folk på och kring rockscenen från Velvet Underground till Sex Pistols och det är uttalanden från dessa intervjuer som staplas på varandra som kortare och längre citat boken igenom.
Det blev helt enkelt jävligt tjatigt.

Inga kommentarer :