15 mars 2007

Det andra yrket

Det andra måletJonas Karlsson har ju rönt mycket uppmärksamhet i både press och tv för sin debutbok, Det andra målet. Jag ska villigt erkänna att jag var ganska skeptisk när jag för en tid sedan fick manuset till denna novellsamling i min hand. Tänkte väl något halvsurt om att "ja ja, han är ju känd så det är klart att han får sin bok utgiven". Men ack vad jag bedrog mig. Boken grep tag i mig redan från första novellens första sida.

Boken är en samling noveller men flera av dem har gemensamma beröringspunkter. Till exempel återkommer ibland samma person i flera noveller, men om de är huvudfiguren i den ena, spelar de en perifer roll i nästa.

Ofta handlar det om människor som är främlingar inför både sig själva och varandra.
I titelnovellen Det andra målet, t. ex, börjar huvudpersonen berätta om ett fotbollsmål han aldrig gjort utan att egentligen förstå varifrån lögnen kom. I en annan av novellerna försöker en man bestämma sig för vad han ska göra med den timme han har på sig innan hans fru och barnen kommer hem. Ska han diska, vilket han vet förväntas av honom, eller ska han överraska henne genom att laga prydnadsfiguren som varit trasig så länge. Och vilket skulle hon bli gladast över? En tredje är en nästan Kafka-liknande berättelse om en man som ser ett brev adresserat till honom i en hyrbil på en parkeringsplats, och hans ihärdiga försök att få reda på hur brevet hamnat där.

1 kommentar :

Anonym sa...

jag håller på med den nu, och jag håller med dig om att den är bra. mer utförlig recension kommer på måndag på dagensbok.com ;)